Fråga

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får. Om du inte hittar svaret här kan du läsa mer under Tips & hjälp eller vända dig till vår kundtjänst.

arrow_footer.png Problem med att logga in, e-post, sms

Jag har glömt mitt lösenord / Inte tillgång till e-post / Jag har bytt personnummer / Hur gör jag för att verifiera min e-postadress eller mobilnummer? / Jag får ingen e-post från Boplats

arrow_footer.png Om betalning

Har betalningen gått fram? / Hur gör jag för att betala? / Varför en avgift? / Kan jag betala för fler perioder direkt? 

arrow_footer.png Om att söka lägenhet

Hur lång tid tar det? / Vad händer om jag ångrar mig efter att jag sagt "ja"? / Kan jag se hur många "nej-svar" jag har? / Hur skapar jag en bevakning? / Boplats områdesindelning / Hur går det med min ansökan? / Vad betyder avbruten uthyrning? / Vad finns det för seniorboenden på Boplats? / Vem får kontraktet?

arrow_footer.png Om mitt konto och dagar hos Boplats

Hur fungerar medsökande?  / Dagar hos Boplats / Vad gör jag om jag inte vill vara med? Måste jag betala? / Varför uppfyller jag inte villkoret Område? / Kan man överlåta dagar till en annan person? / Behåller jag mina dagar på Boplats om jag får ett korttidskontrakt?


Läs mer här: Ordlista / Tips & Hjälp

frågepuff500pix.jpg


arrow_footer.png Problem att logga in

Jag har glömt mitt lösenord

  • Du kan skaffa ett nytt lösenord via den här sidan.

  • Du kan även besöka oss. Ta med dig giltig legitimation så hjälper personalen dig att byta lösenord. 

  • Du kan ringa 0900-10 00 250 så ändrar vi ditt lösenord via telefon. Telefonen har öppet 08.30-12.00, måndag - torsdag. Observera att samtalet kostar 35 kr.

  • Från utlandet ring: +46 900 10 00 250 

hem till toppen

Jag har inte tillgång till min registrerade e-postadress och har glömt mitt lösenord

Om du kommer in till vår kundmottagning och legitimerar dig kan vi lägga in en ny e-postadress.

hem till toppen

Jag har bytt personnummer

Om du kommer in till vår kundmottagning och legitimerar dig kan vi ändra i din registrering. 

hem till toppen

Hur gör jag för att verifiera min e-postadress eller mobilnummer?

Läs mer här.

Jag får ingen e-post från Boplats

  1. Se till att dina kontaktuppgifter är verifierade.  Läs mer här 

  2. Se över dina inställningar i din e-postklient för att vara säker på att alltid godkänna e-post från oss. Läs mer här 

hem till toppen


arrow_footer.png Om betalning

Har betalningen gått fram? 

Om du loggar in och går till Mina sidor/Betalning ser du en lista på alla betalningar. Om betalningen är registrerad står det "Betald" och datum. Om du klickar på raden ser du ditt kvitto. Om betalningen inte är registrerad ser du fortfarande din avi. 
Om du är nyregistrerad, eller betalar efter det att ditt medlemskap blivit vilande, blir du inte aktiv förrän betalningen har registrerats. Om du betalar med avi via bank, tänk på att det kan ta upp till fem arbetsdagar innan betalningen registrerats hos Boplats. Betalar du med kort, kan du söka lägenheter direkt. 

hem till toppen

Hur gör jag för att betala?

Logga in och gå sedan till Mina sidor/Betalning. Här kan du betala med kort, eller se din avi. På avin hittar du bankgironummer och OCR-nummer för betalning via bank. Här kan du läsa mer

hem till toppen

Varför en avgift?

Hösten 2012 beslutade kommunfullmäktige om att införa en administrativ avgift på 100 kronor om året för alla bostadssökande. Inkomsten behövs, bland annat för att täcka finansieringen av det nya förbättrade datasystemet som möjliggör större transparens.   

hem till toppen

Kan jag betala för fler perioder direkt? 

För tillfället går det endast att betala för nästa period, inte för kommande perioder. Du måste ha ett unikt OCR-nummer för varje enskild betalning. När det är dags att betala nästa gång skapas en ny avi, med ett nytt OCR-nummer, under Betalning på Mina Sidor.


arrow_footer.png Om att söka lägenhet 

Hur lång tid tar det?

Det är svårt att säga hur lång tid det tar att få en bostad eftersom det inte finns någon traditionell bostadskö hos Boplats. Hur länge du får vänta beror på vilken typ av lägenhet du söker, vilken hyresvärd det är och var den ligger. Oftast tar det flera år. Här kan du se aktuell statistik.

Läs mer

hem till toppen

Vad händer om jag ändrar mig efter att jag sagt "ja"?

Om du inte skriver på kontraktet efter att du har sagt "ja"  ändras ditt "ja-svar" till ett "nej-svar". Bostadssökande som upprepat missbrukar systemet, i ett försök att kringgå gränsen med max sex nej-svar, kan bli vilande i sex månader. 

hem till toppen

Kan jag se hur många "nej-svar" jag har?

Läs mer här

hem till toppen 

Hur skapar jag en bevakning?

Om du vill ha ett meddelande när en viss typ av lägenhet publiceras kan du göra en bevakning genom att Spara sökkriterier som bevakning. Under Mina sidor/Kontaktuppgifter ställer du in om du vill ha e-post när en bevakning hittar ett nytt objekt.

Läs mer här

hem till toppen

Boplats områdesindelning

Boplats följer stadens indelning i stadsdelar och primärområden. För att söka område utifrån adress klicka här.

Här kan du se kartor över områdena.

hem till toppen

Hur går det med min ansökan?

Hyresvärden bestämmer vem som får kontraktet. Om du blir aktuell för en bostad kommer du att få meddelande om detta. Du kan följa uthyrningsprocessen för en bostad under fliken Sökta Bostäder på Mina Sidor.

I vår ordlista hittar du förklaringar till de olika statusarna.

hem till toppen

Vad betyder avbruten uthyrning?

Den vanligaste anledningen till att en uthyrning avbryts är att det råkat bli fel information i annonsen. Då avbryter hyresvärden annonseringen för att publicera om den med korrekt information. De som anmält intresse får då ett meddelande med en anledning. Systemet är byggt så att det inte går att ändra i en annons som redan är publicerad. Om man upptäcker något fel i informationen om lägenheten eller i villkoren måste den avbrytas för att sedan publiceras på nytt. Det är ofta fallet med de lägenheter som skall återpubliceras.

När det gäller återtagna lägenheter kan bero på att hyresgästen ändrat sig, att lägenheten skall användas som evakueringslägenhet eller något liknande.

Under 1 jan - 31 oktober 2016 har haft 411 avbrutna lägenheter vilket motsvarar 6,7% av de publicerade lägenheterna.

hem till toppen

Vad finns det för seniorboenden på Boplats?

På Boplats kan du söka seniorboende (55+) och Trygghetsboende (70+). Tillgänglighetmärkta lägenheter kan sökas av alla åldrar. T-märkta lägenheter ligger i markplan eller har hiss, låga trösklar och rymligt badrum.

Här kan du läsa mer om vad som finns för dig om är senior.

hem till toppen 

Vem får kontraktet?

Det är hyresvärdarna som bestämmer vad som gäller för deras lägenheter och vem som får kontraktet.

Här kan du läsa om hur det går till

hem till toppen


arrow_footer.png Om mitt konto och dagar hos Boplats 

Hur fungerar medsökande? 

Personen som skall vara medsökande måste först registrera sig. Du behöver inte betala för att vara medsökande, men i så fall samlar du inga egna dagar hos Boplats. Du kan inte överta dagar från den du är medsökande hos. Läs mer vad som gäller för medsökande.

hem till toppen

Dagar hos Boplats?

Det som förut kallades "registreringstid" heter nu "dagar hos Boplats", de antal dagar du har varit registrerad hos Boplats, eller så många dagar sedan du senast fick ett kontrakt. Du hittar dina dagar hos Boplats längst upp till vänster under Mina sidor. Om du får ett kontrakt kommer dina dagar hos Boplats däremot att nollställas.

hem till toppen

Vad gör jag om jag inte vill vara med? Måste jag betala? 

Om du är säker på att du inte vill söka lägenhet längre, kan du avregistrera dig själv genom att logga in och radera ditt konto under "Mina Sidor, Konton & Lösenord". OBS! Om du avregistrerar dig förlorar du dina dagar hos Boplats och kan inte få upp dem genom att registrera dig på nytt. Om du avregistrera dig nu behöver du inte betala.

hem till toppen

Varför uppfyller jag inte villkoret Område?

Ibland har privata hyresvärdar som villkor att du ska ha angett att du vill bo i ett specifikt område. Detta anger du under "Söker Boende" på sidan Min profil. Har hyresvärden satt ett krav på att du ska ha valt "Gamlestaden" i din profil, kan du bara anmäla dig på lägenheten om du har valt "Gamlestaden".

Läs om hur du gör här

hem till toppen

Kan man överlåta dagar till en annan person?

Dagarna hos Boplats är personliga och kan inte överlåtas. Det enda undantaget gäller medsökande som är gifta eller sambos där den ena partnern går bort.

hem till toppen 

Behåller jag mina dagar på Boplats om jag får ett korttidskontrakt? 

Ja, du behåller dina dagar på Boplats om du tecknar ett korttidskontrakt på en lägenhet via vår webbplats. Ett korttidskontrakt är ett tidsbegränsat förstahandskontrakt utan besittningsskydd. Det betyder att du inte har någon rätt till förlängning av hyrestiden. Det datum avtalet mellan dig och hyresvärden går ut måste du därför flytta. Hur länge du får bo i lägenheten står i annonsen.

hem till toppen