Fortsätt till sidans innehåll
Stäng

Vem får lägenheten? | Villkor för att söka | Medsökande | Diskriminerande villkor | Seniorboenden | Du måste bo stadigvarande | Kontroll av dina uppgifter | Begränsat antal nej-svar | Bunden av ja-svar | Anställda hos Boplats | Klagomål | Historik |

Så bestäms vem som får lägenheten

Lediga lägenheter annonseras på vår webbsida boplats.se. Du som är bostadssökande och har betalat köavgiften kan söka de lägenheter där du uppfyller hyresvärdens villkor. Bland de lägenheter som ligger ute på boplats.se kan du anmäla intresse för fem stycken åt gången. När de lägenheter du har anmält intresse för inte längre är publicerade kan du anmäla intresse för nya. 

För att få en lägenhet genom Boplats ska du och din eventuella medsökande bo tillsammans och folkbokföra er på den sökta lägenhetens adress. Hyreskontraktet är personligt och kan inte överlåtas.

Lägenheterna på boplats.se förmedlas efter kötid. Kontraktet går till den sökande som har längst kötid och som uppfyller hyresvärdens villkor. Efter att Boplats tagit kreditupplysning och kontrollerat de intyg som respektive hyresvärd begär skickas den sökande med längst kötid som förslag till hyresvärden. Boplats bestämmer aldrig vem som får lägenheten utan hyresvärden har rätt att underkänna en sökande om giltiga skäl föreligger.

Hyresvärden förbehåller sig rätten att neka kontrakt om du:

  • har uppgett oriktiga uppgifter eller lämnat falska utfästelser

  • inte uppfyller hyresvärdens angivna villkor

  • inte går att nå trots upprepade kontaktförsök

  • inte kan uppge tillfredsställande boendereferenser eller alternativa referenser. 

Boplats Göteborg har inget individbaserat boendesocialt uppdrag. Det betyder att Boplats inte får göra någon behovsprövning eller ta personlig hänsyn till inkomna ansökningar, och inte kan ge någon förtur till lägenheter.

Du måste uppfylla villkoren för att bli godkänd 

Det är hyresvärden som bestämmer vilka villkor du måste uppfylla för att du ska bli godkänd som ny hyresgäst. Villkoren som ställs på de sökande kan skilja sig åt mellan olika typer av lägenheter. Det gäller även lägenheter som i första hand förmedlas till dem som flyttats över från en annan bostadskö eller lägenheter som i första hand förmedlas till bostadssökanden som redan bor hos en hyresvärd.

Hyresvärden kan till exempel sätta villkor gällande: 

  • Vilken typ av inkomst du har 

  • Hur mycket du måste ha i inkomst 

  • Hur många personer som får bo i lägenheten 

  • Vilken ålder du behöver ha om det rör sig om en speciell typ av bostad, t ex seniorlägenhet eller studentlägenhet.

Vilka villkor som gäller för varje lägenhet kan du läsa i lägenhetens annons på boplats.se. 

Om du inte uppfyller hyresvärdens villkor kan det göra att du inte kan söka lägenheten, inte blir bjuden till visning eller inte blir erbjuden att skriva hyreskontrakt. 

Du som är bostadssökande måste alltid själv visa att du uppfyller hyresvärdens krav. 

Om du har en medsökande

Om du har kopplat ihop en medsökande med ditt användarkonto, räknas din medsökandes inkomst ihop med din. Hyresvärdar kan ha olika regler för vad som gäller för medsökande. 

Du kan inte lägga till eller ta bort en medsökande efter att du har anmält intresse på en lägenhet. Om du väljer att ta bort medsökande måste du i så fall själv klara hyresvärdens inkomstkrav. Klarar du inte inkomstkraven själv kommer du inte att bli godkänd för den aktuella lägenheten.

Inga diskriminerande villkor eller krav får ställas 

Hyresvärdens krav ska följa diskrimineringslagen. Det innebär att personer inte ska behandlas olika på grund av kön, könsöverskridande identitet, etnicitet, religion, politisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Ålderskrav får endast förekomma i kategoriboende som ungdoms- eller trygghetsboende/ seniorbostäder.  

Krav vid förmedling av senior- och trygghetsbostäder 

Senior- och trygghetsbostäder förmedlas efter kötid under förutsättning att den sökande uppfyller hyresvärdens krav samt att den sökande uppnått hyresvärdens ålderskrav. Om sökande inte har uppnått åldersgränsen kommer sökande inte att kunna anmäla intresse.

Krav på att bo stadigvarande 

För att få en lägenhet genom Boplats ska du och din eventuella medsökande flytta in tillsammans, folkbokföra er och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Hyreskontraktet är personligt och kan inte överlåtas. Efter kontraktsskrivningen ansvarar hyresvärden tillsammans med hyresgästen för det ingångna avtalet. Visar det sig att du inte bor stadigvarande i aktuell lägenhet riskerar du att förlora densamma utan att erhålla dina köplatsdagar på Boplats i retur.

Vi kontrollerar dina uppgifter 

Du ansvarar själv för att vi har rätt uppgifter om dig. Du kan inte ändra uppgifterna i din ansökan efter ansökningstillfället. Om du ändrar din profilsida eller dina kontaktuppgifter, syns inte ändringarna i dina tidigare ansökningar. Genom att kontakta folkbokföringsregistret, kronofogden och kreditinstitut kommer vi att kontrollera att dina registrerade uppgifter stämmer. Om du har en medsökande, kontrollerar vi även din medsökandes uppgifter. Boplats kan även kontakta din nuvarande eller tidigare hyresvärd/bostadsrättsförening för att få boendereferenser hur du skött ditt boende och hyresbetalningar under de senaste  24 månaderna. 

Vi kontrollerar då om du:

  • Klarar hyresvärdens krav

  • Har betalningsanmärkningar

  • Har skulder hos Kronofogdemyndigheten

Boplats eller hyresvärden kommer också att kontrollera:

  • hur många som ska bo i lägenheten

  • din inkomst och sysselsättning genom att be dig skicka in intyg

Hyresvärden kan även ta referenser från ditt nuvarande boende.

Att tacka nej till sökta lägenheter 

Efter visning ska du svara Ja eller Nej till lägenheten. Om du har svarat Nej sex gånger eller mer under de senaste sex månaderna kan du inte göra nya ansökningar, och Boplats har rätt att underkänna dina ansökningar. Nej-svar försvinner automatiskt efter sex månader, och då kan du ansöka igen. Även uteblivet svar eller ångrat ja-svar räknas som ett Nej-svar. Logga in på Mina Sidor för att se hur många Nej-svar du har. Enstaka Nej-svar påverkar dig inte. Dina ködagar påverkas inte av Nej-svar.

Muntligt ja-svar i telefon är bindande 

Om du svarar ja till en lägenhet (klickar på Ja-knappen på Mina Sidor / Sökta Bostäder) efter att du varit på visning och blir först i kön så granskar vi dina lämnade intyg. Om vi godkänner dina intyg, lämnar vi dina kontaktuppgifter till hyresvärden och dina övriga intresseanmälningar raderas.

Innan Boplats skickar dina uppgifter till hyresvärden kommer en av Boplats förmedlare att ringa upp dig och bekräfta att du vill skriva på kontraktet. Ett muntligt ja-svar i telefon till Boplats förmedlare är bindande. Om du i telefon har tackat Ja till att skriva på kontraktet, men sedan ändrar dig utan giltigt skäl, blir du spärrad från att söka lägenheter i 3 månader.

När hyresvärden gjort sina kontroller och godkänt dig som hyresgäst, kommer du att tilldelas kontraktet. När du har skrivit kontrakt nollställs dina ködagar hos Boplats. Undantag: Om du skriver korttidskontrakt utan besittningsrätt behåller du ködagarna.

Anställda hos Boplats Göteborg

Även anställda hos Boplats Göteborg AB kan stå registrerade på boplats.se och betala avgiften för att samla kötid. Ansvarig chef ska godkänna att anställd, eller en nära anhörig till en anställd, föreslås som hyresgäst till en hyresvärd. En anställd hos Boplats Göteborg AB ska inte handlägga förmedling som gäller sig själv eller en nära anhörig. Som nära anhörig räknas make, maka, sambo, barn, syskon, förälder samt förälders sambo, maka eller make.

Om du har klagomål 

Om du har klagomål kan du vända dig till Boplats kundsupport. Om du har klagomål gällande en förmedlad lägenhet gäller följande: 

  1. Först undersöker ansvarig bostadsförmedlare om förmedlingen skett på ett korrekt sätt.  

  2. Om du inte är nöjd med bostadsförmedlarens svar hänvisas du till berörd chef som muntligt förklarar vilka regler som gäller. 

  3. Vill du gå vidare och få ditt klagomål prövat ska detta ske skriftligt. Klagomålet besvaras sedan av berörd chef inom tre veckor. 

  4. Om du inte accepterar det skriftliga beskedet kan Boplats Göteborgs verkställande direktör slutligen pröva klagomålet.

  5. Om det du klagar på innebär en avvikelse från nuvarande regler kan klagomålet hänvisas till Boplats Göteborgs styrelse.

Du kan inte överklaga ett beslut av Boplats Göteborgs styrelse till någon annan instans.


Historik

| Publicerad 2019-08-16  

| Uppdaterad 2019-11-01 AvsnittVem får lägenheten? Ny regel om antal sökta bostäder åt gången. "Bland de lägenheter som ligger ute på boplats.se kan du anmäla intresse för fem stycken åt gången. När de lägenheter du har anmält intresse för inte längre är publicerade kan du anmäla intresse för nya."

| Uppdaterad 2020-04-02 | Avsnitt: Bunden av ja-svar. Förtydligande om när övriga intresseanmälningar raderas: "Om vi godkänner dina intyg, lämnar vi dina kontaktuppgifter till hyresvärden och dina övriga intresseanmälningar raderas."

| Uppdaterad 2020-09-01 | Avsnitt: Medsökande. Förtydligande i och med ny hyrespolicy för Framtidenbolagen"Hyresvärdar kan ha olika regler för vad som gäller för medsökande."  Avsnitt: Kontroll av dina uppgifter. Stycke om medsökande borttaget.

| Uppdaterad 2021-01-14 | Avsnitt: Kontroll av dina uppgifter Förtydligande att det inte går att ändra efter ansökan..

| Uppdaterad 2021-06-01 | Avsnitt: Muntligt ja-svar i telefon är bindande. Ny regel om spärr i tre månader efter ej påskrivet kontrakt. Läs mer

| Uppdaterad 2022-02-28 Avsnitt: Kontroll av dina uppgifter. Förtydligande: "Boplats kan även kontakta din nuvarande eller tidigare hyresvärd/bostadsrättsförening för att få boendereferenser hur du skött ditt boende och hyresbetalningar under de senaste 24 månaderna."

| Uppdaterad 2022-04-07 Avsnitt: Att tacka Nej till sökta lägenheter. Förtydligande: Om du har svarat Nej sex gånger eller mer under de senaste sex månaderna kan du inte göra nya ansökningar.